MOJ PRVI PROGRAM U SCRATCHU

Pregledavate li mrežnu stranicu putem tableta ili mobilnog uređaja, možete je prebaciti u klasični prikaz, da izgleda kao na računalu (radi preglednosti).




NASTAVNE JEDINICE
1. MOZGALICA 6
PROJEKT “MOZGAJMO ZAJEDNO”




MOZGALICA 6
1.a – 26.4.2022.
1.b – 27.4.2022.

* riješiti zadatke u udžbeniku na stranici 48. i 49.

Danas ćemo učiti programirati u programskom jeziku Scratch (čitaj: skreč). Scratch na engleskom znači grebati, a kroz učenje programiranja vodit će nas narančasta mačka istog imena – scratch.

Scratch je besplatni programski jezik u kojem možete izrađivati vlastite programe, animacije i animirane priče. Izgled prozora sa svim mogućnostima stvaranja i uređivanja programa zove se radno okružje.

Radno okružje sadržava izbornike, blokove, radni prostor i prostor za pregled i testiranje programa.

Scratch možemo koristiti online (na mrežnoj stranici) ILI preko programa instaliranog u računalu (offline).

PRIJAVA NA ONLINE SCRATCH

1. U mrežnu tražilicu upiši pojam SCRATCH
2. klikni na Scratch – Imagine, Program, Share
3. prijavi se sa svojim podatcima, korisničko ime i lozinka (zapisani su u udžbeniku na prvoj stranici)
4. klikni na Kreirajte kako bi otvorili novi projekt




ODJAVA IZ SCRATCH-A


DIJELOVI SCRATCHOVOG SUČELJA


ODABIR JEZIKA U PROGRAMU SCRATCH


SPREMANJE, UČITAVANJE PROGRAMA I OTVARANJE NOVOG PROGRAMA


DODAVANJE NOVOG LIKA

Novi lik dodajemo klikom na naredbu “Odaberi novi lik“. Iz galerije likova odaberemo lik i odabir potvrdimo na željeni lik.
Liku možemo promijeniti veličinu (povećati ili smanjiti) upisom željene veličine u za to određeno polje. Liku možemo promijeniti položaj mišem ili upisom vrijednosti u polja x i y.
Novu pozadinu možemo stvoriti sami pomoću alata za crtanje, klikom na naredbe “Odaberi pozadinu – Naslikaj“.




POZORNICA (POZADINA)

Pozornica je naziv za pozadinu projekta. Ona može imati blokove, pozadine (kostime) i zvukove, slično kao i likovi. Za razliku od likova, ne može se koristiti blokovima kretanja, olovaka, veličina, očitanja. Također, ne može se koristiti ni svim blokovima iz grupe Izgled.


OSNOVNE GRUPE SKRIPTI U SCRATCHU

MOJ PRVI PROGRAM
1.a/b – 29.4.2022.


Naš zadatak je nacrtati HEŠTEGA i upoznati ga s MAČKOM tako da razmijene pozdrav.

SLIJEDI UPUTU ZA IZVRŠAVANJE ZADATKA:

  • PRIJAVI SE U SCRATCH SA SVOJIM KORISNIČKIM PODATCIMA I OTVORI NOVI PROJEKT
  • U donjem desnom kutu zaslona klikni na plavi gumb s likom mačka, a zatim odaberi naredbu NASLIKAJ
  • na kartici Kostimi otvorit će se prozor za crtanje likova
  • samostalno istraži alate za crtanje i nacrtaj Heštega

Kako ga budeš crtao, lik se odmah vidi na pozornici, a ispod pozornice bi se trebala nalaziti dva lika (mačak i tvoj Hešteg).

Likove po pozornici možeš premještati tako da ga odvučeš mišem (ako radiš na računalu) ili prstom (ako radiš na tabletu) na željeno mjesto.

Pripremili smo likove. Sad ćemo izraditi program u kojem će naši likovi razmijeniti pozdrave.

  • klikni na karticu Skripte

Vidjet ćeš niz pravokutnih oblika koji sliče na puzzle. Ti oblici zovu se blokovi. Svaki blok predstavlja jednu naredbu koju zadajemo liku na pozornici.
U Scratchu možemo koristiti različite skupine blokova. One su obojane različitim bojama: naredbe za kretanje su plave, za izgled ljubičaste, za zvuk roze itd.

Za naš prvi program koristit ćemo skupinu naredbi Izgled (ljubičasto).

  • klikni na skupinu blokova Izgled
  • u donjem desnom kutu odaberi lik za kojeg želiš da govori

Odabrani lik će se pokazati u središnjem dijelu zaslona. Po tome možeš prepoznati za koji lik pišeš program.

PROGRAM ZA LIK HEŠTEG-a

  • klikom na lik, odaberi lik Hešteg-a
  • povuci mišem (ako radiš na računalu) ili prstom (ako radiš na tabletu) blok reci Bok! u središnji prazni dio
  • klikni na taj blok da provjeriš jesi li sve dobro napravio… ako jesi, lik Hešteg će govoriti Bok!

Tekst govora možeš i promijeniti tako da klikneš na riječ Bok! unutar bloka i započneš pisati svoj tekst. Kad si gotov, pristisni tipku Enter ili klikni izvan bloka na neko mjesto.

PROGRAM ZA LIK MAČKA

Sada možeš i sam napraviti pozdrav za drugi lik Mačka. Ne zaboravi, prvo moraš odabrati lik u donjem desnom kutu.

Neka lik Mačka govori:

  • Dobar dan Hešteg. Ja sam mačak Scratch!

KLIKOM NA BLOK NAREDBE, RJEŠENJE ZADATKA TREBA IZGLEDATI OVAKO:

BRISANJE BLOKOVA

Blok koji više ne želiš koristiti u programu, možeš obrisati.

  1. ako je blok spojen u niz blokova, najprije ga moraš odvojiti, a zatim ga odvući u lijevi dio ekrana gdje se nalaze skupine blokova ili
  2. ako radiš na računalu, možeš kliknuti desnom tipkom miša na blok i odabrati naredbu Obriši blok.

PROMJENA IMENA PROJEKTA

SPREMANJE PROJEKTA – PODSJETNIK

Ako smo na online Scratch prijavljeni sa svojim korisničkim podatcima, projekti u Scratchu se spremaju automatski svakih 5 minuta.

Napravljeni projekt možemo spremiti i samostalno klikom na Datoteka -> Spremi sada
ili
ako projekt još nije spremljen automatski pojavit će se tekstualna oznaka Spremi sada na vrhu s desne strane i potrebno se samo kliknuti na taj tekst koji će promijeniti poruku u Projekt je spremljen.

SPREMLJENI PROJEKTI

Dok si u Scratchu prijavljen sa svojim korisničkim podatcima, spremljeni projekti su ti uvijek dostupni u Mapi koju možeš otvoriti klikom na ikonu mape kraj tvog korisničkog imena.

Želiš li koristiti neki od već stvorenih projekata, klikni na Zaviri unutra.

ZA ONE KOJI ŽELE VIŠE / ZA VJEŽBATI

MOJ PRVI PROGRAM (2. dio)
1.a – 3.5.2022.
1.b – 4.5.2022.

Za najjednostavnije pokretanje programa možemo se poslužiti blokom Kad je kliknuta zastavica (u grupi skripti Događaji). To znači da će se sve naredbe koje su ispod tog bloka pokretati onim redoslijedom kojim su složene, a lik će raditi korake koje smo mu zadali blokovima.
NASTAVLJA SE….